Blijven je gedachten door babbelen? Van een vol hoofd naar innerlijke rust.

Blijven je gedachten door babbelen? Van een vol hoofd naar innerlijke rust.

“De gedachten die we denken en de woorden die we uitspreken creëren onze ervaringen.” 
(- Louise Hay)

Je rent van hot naar her, altijd druk en geen tijd om stil te staan. Je vergeet je hoofd uit te zetten waardoor de overgang van drukte naar rust en ontspanning niet gemaakt wordt. Zodoende heeft een vol hoofd invloed op je kwaliteit van slapen waardoor langzaamaan jouw batterijen leeglopen, je moe bent bij het ontwaken… Het liefste wil je van een ‘druk’ of ‘vol’ hoofd af en meer levensenergie en innerlijke rust ervaren. Logisch toch? Zeker! 

Bewustzijn van je lichaam

Het is echter niet alleen je hoofd, maar ook (de rest van) je lichaam dat een bron van informatie kan zijn in jouw zoektocht naar meer innerlijke rust. In praktijk laten we (de rest) van je lichaam nog wel eens links liggen. 

Ik schets even een situatie : “Steeds minder vaak begin Sylvie fijn, tevreden en energiek aan haar dag. De dag start al in de keuken met ‘ah nee, als dat een voorbode is van mijn dag, dan…. Pfff.’ Doorheen de dag ergert ze zich aan het feit dat het steeds een race is tegen de klok. 10u vergadering met collega X. 14u nog vlug dat rapport afwerken want om 15u heeft ze opnieuw een online vergadering waarbij ze tussendoor nog even de mails  probeert te beantwoorden, want om 17u15 moet ze ten laatste huiswaarts vertrekken! Ze lijkt constant achter de feiten aan te hollen. Terwijl collega X en Y steeds heel veel tijd lijken te hebben om te kletsen. Ze vraagt zich geërgerd af : ‘Hoe doen zij dat toch? Het werk zal wel niet eerlijk verdeeld zijn, zeker? Ik heb opnieuw te veel ‘ja’ gezegd hé.’ Thuis ervaart ze niet zo’n ergernissen. Iedereen kent zijn taken. Iedereen weet wat het ‘gezinsschema’ inhoudt, dus rond 20u30 ploft Sylvie in haar zetel om nog wat tv te kijken. ‘Sporten? Sporten doe ik ooit wel eens, maar niet vandaag daarvoor ben ik echt wel té moe na zo een dag!’ ’s Nachts kan Sylvie niet direct de slaap vatten, want ze is de voorbije dag nog aan het overlopen, de irritaties en de houding van de collega’s, de to do lijstjes voor morgen en overmorgen… Zo nu en dan ervaart Sylvie wel wat hoofd- of nekpijn bij het opstaan. ‘Ach Sylvie, je hebt gewoon in bed een verkeerde houding aangenomen. Plus het is nu even druk, de spanning is wat hoger. Zo gaat dat nu eenmaal. Je moet doordoen.’” 

Herkenbaar voor jou? En los van eventuele fysieke kwaaltjes op korte, middellange of lange termijn, wens je een kwaliteitsvol leven te leiden. Je begrijpt dat je hiervoor meer bewustere keuzes mag maken in je leven. Keuzes gebaseerd op vertrouwen op je eigen lichaam, je eigen wijsheid. Hiervoor is contact met jouw lichaam, de verbinding met jezelf herstellen van belang. Het geeft je levensenergie en inzicht als je (weer) contact maakt met jezelf, met je lichamelijke sensaties, je gedachten, je gevoelens en je meest wezenlijke behoeften en drijfveren.

Ontstaan van alles

Zoals reeds eerder aan bod kwam in de blogpost Jouw zoektocht naar geluk’ en ‘Terug heel voelen : innerlijke kracht uit trauma’, ontstaat het ‘in jouw hoofd’ zitten al op een vroege leeftijd. Mogelijks merk je op jonge leeftijd iets meer op dan een ander. Ervaar je zelf veel gevoelens. Misschien ben je hooggevoelig of fijngevoelig. Los van dat, merk je gewoon bij jezelf dat je veel voelt, dat je dieper voelt en dat het je wel wat tijd en energie kost om alles te verwerken. Op een gegeven moment, in jouw kindertijd, voel je dat dit wel eens té veel zou kunnen zijn en ga je op zoek naar een mechanisme om te overleven. Je kruipt meer in je hoofd (en je probeert je af te sluiten voor je gevoel). Je bedenkt wat je het beste kan doen om erbij te horen  Je denkt aan wat de andere het fijnste zou vinden. Je denkt aan hoe je het beste zou kunnen reageren in dienst van de ander zijn/haar geluk. Zoals je merkt staat je leven op die manier heel erg in het teken van ‘zorgen dat de andere je leuk vinden’, alert zijn op je omgeving, de hele tijd ‘aan’ staan. Controle, angst en een gevoel van veiligheid staan centraal en dat geeft je veel twijfel en tweestrijd. Wanneer je in je kindertijd leeft dan heb je dat mechanisme nodig om te overleven. Wanneer je echter later, op (jong) volwassen leeftijd komt, mag je steeds meer leren vertrouwen op je eigen gevoelens, je eigen wijsheid. Het mechanisme van alles overdenken wordt dan iets dat je belemmert om werkelijk voluit te leven en te be-leven.

Shift van overleven naar be-leven

Je zal merken dat naarmate je meer in verbinding komt met jezelf , je meer verbinding voelt met je buik en hart. Er komt meer ruimte voor vertrouwen, ontspanning, rust, genieten…. Als je nu denkt dat dit allemaal wel heel mooi klinkt, maar dat het vast echt niet zo gemakkelijk is, geef ik je gelijk. Er is wel wat aandacht, tijd en energie voor nodig.

Hoor ik je nu zeggen : ‘Ja, hoe dan?’ Wel, dat is voor iedereen individueel. Voor de ene zal X fijner aanvoelen dan Y enz. Belangrijk is toch echt dat jij daar zelf aan de slag gaat om jouw leven vorm te geven.

Er zijn een aantal belangrijke gemeenschappelijke delers.

  • ‘Hier en nu’, aanwezig zijn in het moment. Soms is het fijn om even op de ‘pauze’ knop te drukken. Te ademen. Aandacht naar binnen te brengen. Een pauze om een stapje terug te doen en stil te worden, jezelf te observeren en erna verder te gaan op de manier die voor jou op dat moment goed voelt. Enige afstand scheppen tussen de situatie en jezelf, zodat je kan observeren en opnieuw contact maken met jezelf, met je eigen wijsheid. 
  • Jezelf observeren levert je kennis op van jezelf. Op die manier wordt het duidelijk wat maakt dat je handelt zoals je handelt, je reageert zoals je reageert en je voelt zoals je je voelt. Je krijgt zicht op de bril waardoor jij de wereld aanschouwt. Het vergt moed om jezelf te leren kennen, om alle delen van jezelf toe te laten
  • Toelaten, overgave. Het moment dat je beseft dat je te veel in je hoofd zit en wat het je nu oplevert, zou je geneigd kunnen zijn om alle gedachten te willen bannen. Zoiets van ‘ai nee, ik zit opnieuw in mijn hoofd, ik ben aan het over-analyseren… nee, dat wil ik niet!’ Echter, alles wat je aandacht geeft, dat groeit. Wanneer jij aandacht geeft aan wat je niet wil, namelijk in je hoofd zitten, dan zal je net meer in je hoofd zitten. Je brein is fantastisch. Het levert jou zoveel op. Het zorgde ervoor dat je kon studeren, dat je bepaalde keuzes hebt gemaakt… Dus je mag jouw gedachten toelaten. Als wolken laten voorbij drijven. En jezelf uitnodigen om opnieuw contact te maken met de rest van je lichaam. Te zakken. Te voelen. Te doorvoelen. Net daar ligt de sleutel : je leeft vanuit een flow waarbij je contact maakt met heel je lichaam (hoofd, buik en hart) en je kan kiezen wanneer je wat inzet. Dus je denken zorgt ervoor dat je strategische en logische keuzes kan maken, terwijl je gevoeligheid jouw kracht is. 

Zo leef je steeds vaker jouw leven vanuit jouw eigen wijsheid. 
Neem je beslissingen met je hart en neem je je hoofd mee.

Heb jij nog tips? Ik hoor het graag van jou. Ik vind het ook leuk om te lezen wat je aan deze blog hebt gehad. Laat vooral een reactie achter en vertel het. Verminder de drukte in je hoofd!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top