Voel jij de winter door je lichaam gieren?

Voel jij de winter door je lichaam gieren?

“Plants and animals don’t fight the winter; they don’t pretend it’s not happening and attempt to carry on living the same lives that they lived in the summer. They prepare. They adapt. They perform extraordinary acts of metamorphosis to get them through. Winter is a time of withdrawing from the world, maximizing scant resources, carrying out acts of brutal efficiency and vanishing from sight; but that’s where the transformation occurs. Winter is not the death of the life cycle, but its crucible.”

(Katherine May – ‘Wintering : The power of rest and retreat in difficult )

‘De winter giert soms door mijn lichaam.’ Voel jij het ook? De extra behoefte aan slaap, aan ‘alleen’ tijd, aan terugtrekken uit de drukte…? Net nu nog de laatste nieuwjaarsfeestjes voor de deur staan en de kerstversiering en kersverlichting langzaam verdwijnen. Of misschien wenste je nog wel zo een vliegende start te nemen en het jaar 2023 professioneel en privé goed te starten. Op welke manier kan je de winter als een geschenk ontvangen?

Vertragen en stilstaan

In ons DNA, dat honderdduizend jaren is gevormd, hebben we geleerd om met en van de natuur te leven, om met de seizoenen mee te bewegen en onze intuïtie te volgen. Doorheen de jaren, door de industrialisering, zijn we het verloren om mee te gaan op het ritme van de seizoenen. In de winter zijn de dagen korter en donkerder. Ze nodigen ons uit om inwaarts te keren, om extra rust te nemen en te herbronnen… zodat in de lente de zaadjes van onze intenties ontkiemen.

Hoe vaak heb jij de kans om stil te staan bij jouw leven? Neem jij zelf de tijd om in de winter te vertragen? Vertragen en stilstaan doe je door te rusten als je lichaam daar behoefte aan heeft. Probeer je verplichtingen te beperken. Zeg eens ‘ja’ tegen een gezellig moment in je eigen cocon. Het ideale moment voor wat introspectie en liefdevolle aandacht voor jezelf. Even terug naar je kern, het helpt je om energie op te bouwen om weer verder te kunnen voor de rest van het jaar. Je neemt ruimte om nieuwe intenties te zetten, de zaadjes te planten, voor het komende jaar.

Inwaarts keren

Ja, het is donker wanneer je jouw huis verlaat en het is opnieuw donker wanneer je thuiskomt na een werkdag. We vertoeven bijgevolg meer tijd binnen (met kunst licht!). ‘We keren inwaarts.’ Onbewust brengt de winter op die manier meer aandacht naar de donkere delen binnen jezelf. 

Wat kom je tegen wanneer je naar binnen gaat? Wat ervaar je in de stilte? Misschien gevoelens en ervaringen waar je liever geen aandacht aan geeft, waar je liever geen licht op schijnt? Stil zijn en naar binnen gaan betekent dat je gaat voelen. Je wordt uitgenodigd om te verstillen en in de stilte ontmoet je mogelijks delen van jezelf die goed opgeborgen zijn, omdat je ze als confronterend, beschamend, pijnlijk… ervaart.

Echter, ook deze delen maken deel uit van jou, dus omarm ze. Stop met vechten tegen deze delen van jou. Neem de tijd om eens te gaan zitten en gewoon te voelen wat er is. Kijk maar eens wat er gebeurt wanneer je stopt met vechten ertegen en het er zonder oordeel laat zijn. Aanvaard jezelf helemaal, alle delen van jezelf. Besef dat je er helemaal mag zijn, ook met deze donkere kant. 
Jij bent goed genoeg.

Op welke manier kan jij jezelf ondersteunen?

Enkele fijne tips, uitgetest en ervaren in de voorbije winterperiodes :

  • Geef ruimte om te luisteren naar de signalen van je lichaam. Wens je wat extra nachtrust? Duik vroeg onder de wol. Voel je de behoefte aan stilte en rust? Zorg voor een omgeving met minder prikkels. Zorg dat je tijd en ruimte creëert voor je eigen behoeften. In de blogpost ‘Luisteren naar je lichaam, het pad van zelfliefde…’ sta ik dieper stil bij dit onderwerp.
  • Verzorg je lichaam, geef het liefdevolle aandacht. Hou het lekker warm. Steek wat kaarsjes aan. Neem een lekker lang bad. Beweeg voldoende en zoek de gezonde buitenlucht op.
  • Gember : op het internet zijn er veel zalige recepten te vinden voor het maken van een gemberthee met sinaasappel, verse gember, kruisnagel… een uitstekend en natuurlijk middel om jouw weerstand en energie een boost te geven!
  • Oxcytocine of het knuffelhormoon verlaagt het stressgevoel en verhoogt jouw gevoel van verbondenheid en geluk. Je kan dit hormoon op volgende natuurlijke manieren verhogen :
    Fysieke aanrakingen
    De kracht van (huis)dieren
    Pure chocolade
    Complimenten geven en ontvangen
    Luisteren naar muziek
  • Ik schreef er reeds over. Je humeur verbetert naarmate je meer aandacht en voeding geeft aan datgene waar je dankbaar voor bent. Wanneer je bijgevolg op regelmatige basis ruimte geeft aan een reflectiemoment (bijvoorbeeld ’s avonds), dan geeft dit een boost aan je humeur.
  • Neem dagelijks een moment waarbij je mediteert en specifieke aandacht geeft aan je ademhaling. Hou gedurende een geruime tijd (bijvoorbeeld 30 dagen) vol.

Mijn wens voor jou luidt dan ook :

herinner je hoe authentiek en mooi je bent, hoe je onderdeel uitmaakt van een groter geheel, zodat je met zelfvertrouwen en herwonnen innerlijke kracht het jaar tegemoet gaat vol liefde en dankbaarheid!

En denk met momenten even aan deze fijne spreuk :

‘I heard a bird sing in the dark of December.
A magical thing and sweet to remember.
“We are nearer to Spring than we were in September,”
I heard a bird sing in the dark of December.’

By Oliver Herford

Liefs 
Caroline

Voel jij je geraakt door deze tekst?
Deel jij graag jouw tips of ervaringen?
Ik hoor graag van jou!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top